اسلام و مسلمانی


در دانشگاه که درس می خواندم استادی داشتیم که تازه از آمریکا برگشته بود، بسیار باسواد و با نشاط که بعضی وقتها هم گریزی به مسائل غیر درسی می زد. یکبار سر کلاس مکانیک سیالات از آن گریزها زد و جمله بسیار جالبی گفت که بعد از گذشت هشت سال هنوز هم آن را به یاد دارم. می گفت: بچه ها به سبب مسلمانی خود در پیدا کردن راه درست اشتباه نکنید. آنچه مسلم و قطعی است این است که فضیلت با اسلام است و اشتباه رایجی که ما مرتکب می شویم این است که فرض می کنیم فضیلت با مسلمانان است در حالیکه که خیلی از کارهای ما مسلمانها اسلامی نیست و در عین حال خیلی از کارهای غیر مسلمانها اسلامی است. مثلاً در غرب شما وقت شناسی، نظم و وجدان کاری (که نوعی رعایت حق الناس است) را به وضوح می بینید در حالیکه در میان ما مسلمانها (حداقل جامعه خودمان) اینها حکم کیمیا را دارند. در جوامع مسلمان شما دروغگوئی و تقلب را بیشتر می توانید ببینید تا جوامع غربی و قس علی هذا. این نشان می دهد که در رفتار و منش، آنها اسلامی تر از ما هستند.

آن موقع من از این عبارت او خوشم آمد ولی فکر می کردم که وی به سبب زندگی چندین ساله در یک جامعه غربی، تحت تأثیر آن جامعه و جو آن گرفتار مقداری بزرگنمائی شده است. اما حالا که خودم با چشم خودم این مسائل را می بینم فکر می کنم که وی چندان هم بزرگنمائی نمی کرد. رعایت حقوق دیگران و به خصوص رعایت کرامت انسانی مردم، اعتماد و ارزش قائل شدن برای تک تک آدمها جنبه ای از جوامع غربی است که رنگ و بوی کاملاً اسلامی دارد.

البته ممکن است من هم در اشتباه باشم و تحت تأثیر نکات مثبت این جامعه مسائل را درست نمی بینم. لطفاً شما هم نظر بدهید و راهنمائی کنید.
نظرات 4 + ارسال نظر
آرش پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 12:40 ب.ظ http://Arashk.blogsky.com/

سلام..............هنوز اینو نخوندم.به منم سر بزن.موفق باشی

ترنج جمعه 6 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 08:26 ب.ظ http://toranj.blogsky.com/

سلام
چی بگم والا؟
یه کسی هم گفته بود- تو اروپا مسلمون نیست... ولی مسلمونی هست. ولی تو ایران مسلمون هست و مسلمونی نیست.
مثل حرف دکتر سروش راجع به اسلام و روحانیت و...

زیگیل شنبه 7 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 12:19 ق.ظ

مشاهده درستی هست ولی در مورد اینکه مسلمونی فضیلت هست زیاد باهات موافق نیستم به دست کم دو دلیل:
۱- پرگماتیک
جدا از میانگین - پیشروترین کشور در بین کشورهای اسلامی - به لحاظ رفاه و امنیت و فرصت آفرینی - پیشروترین کشور در جهان نیست.
۲- فلسفی
تو این مسئله - که اسلام دین برتر هست یا نه و اصولا آیا دین برتر وجود داره یا نه - رو حل شده فرض کردی.

[ بدون نام ] دوشنبه 9 تیر‌ماه سال 1382 ساعت 01:30 ب.ظ

سلام مطالبتان به دل می‌نشیند شاید چون حرف دل خودم است(بیشترشان).
در مورد مسلمانی ما و دیگران؛ فکر کنم بهتر است بگوییم آنها بیشتر به ارزشهای انسانی که تقریبا در تمام دنیا هم یکسان است (حداقل در کلیات) بیشتر بها می‌دهند. حال چه فرقی می‌کند که این ارزشها در اسلام تاکید شده باشد یا نه؟
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد