جایزه نوبل و رئیس جمهور


سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری که در پی انتخاب شیرین عبادی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل تاکنون از انتشار پیامی در این باره خود داری کرده است، صبح سه شنبه به خبرنگاران پارلمانی گفت: من این انتخاب را به خانم عبادی تبریک می گویم اما معتقدم که جایزه صلح نوبل ماهیت سیاسی زیادی دارد. وی با ابراز خوشوقتی از اینکه یک ایرانی برنده این جایزه شده است ابراز امیدواری کرد که عبادی از این موقعیت در جهت منافع ملی کشور استفاده کند.خاتمی در پاسخ به پرسشی در این باره که چرا تاکنون پیامی صادر نکرده، گفت: مگر لازم است در همه موارد پیام داده شود؟ اما من شخصا این انتخاب را به خانم عبادی تبریک می گویم. این در حالیست که خاتمی اعطای جایزه مشابه را به «نلسون ماندلا» را در پیامی رسمی تبریک گفته بود.  
                                                                                 منبع : رویداد


در خصوص واکنش پرزیدنت خاتمی به جایزه صلح نوبل برای شیرین عبادی تحلیلهای زیادی ارائه شده است. عده ای آن را ناشی از محظورات ایشان دانسته اند و عده ای هم پافشاری می کنند که نخیر ایشان در صورت داشتن محظور می توانست سکوت کند و لذا آنچه گفته حرف دل ایشان است. کار حتی به جائی رسیده است که افراد تندرو (رادیکال) دیروز که هیچ مخالفتی را بر نمی تافتند ( و البته بعداً اصلاح طلب شدند و به همراه برخی فعالان چند ماهه عالم سیاست مثل دکتر محمدرضا خاتمی دست به تشکیل بزرگترین حزب کشور زدند و بزرگترین حامی خاتمی محسوب می شوند) حالا با لحنی کنایه آمیز وی را مورد انتقاد قرار می دهند. البته بنده هم شخصاً واکنش خاتمی را نمی پسندم اما بهتر می بینم که تحلیلمان را خارج از حیطه احساسات قلیان یافته ناشی از این جایزه ارائه دهیم. لذا به همه دوستان توصیه می کنم مقاله داریوش سجادی در این مورد را اینجا بخوانند و تبریک وزیر ارشاد، معاون رئیس جمهور (ابطحی)، سخنگوی هیئت دولت و نیز حضور رمضانزاده در مراسم استقبال از خانم عبادی را هم از جنبه ای حضور خاتمی در این شادی ملی ببینند.

البته آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که جوایز علمی و ادبی نوبل ارزش بیشتری از جایزه صلح دارند چون معیار انتخاب آنها کاملاً علمی است وواقعاً به برجسته ترین دانشمندان جهان تعلق می گیرند حال آنکه معیار جایزه صلح نوبل سیاسی است و کسانی مثل پرز و شارون آن را برده اند ( به نقل از بی بی سی فارسی) پاسخ به این گفته را به دو بخش تقسیم می کنم:

۱- جوایز علمی نوبل بر اساس یکسری معیارهای علمی انتخاب می شوند. البته این بخشی از قضیه است یعنی فقط معیارهای علمی در میان نیست. اصولاً جوایز علمی نوبل به نوآوریهائی اعطا می شود که باعث جهشهای علمی بزرگ و غالباً منجر به خدمات شایان توجه به جامعه بشری شده اند و یا می شوند. شما هیچ جایزه علمی نوبل را نمی یابید که صرفاً بر اساس یکسری معیارهای انتزاعی علمی اعطا شده باشد و درست به همین دلیل است که برندگان این جوایز در زمره علمای بسیار بزرگ هستند اما هیچوقت بزرگترین دانشمند جهان نیستند. چرا که در دنیای امروز به دلیل کثرت دانشمندان و وسعت پژوهشهای علمی نمی توان ادعا کرد که فلان دانشمند از همه برتر است.مثالی می آورم تا استدلالم را قوت ببخشم. جایزه پزشکی امسال به دو فیزیکدان تعلق گرفت که از بانیان MRI بودند، به خاطر خدماتشان در راه کشف و بهبود بیماریها (توجه بفرمائید، یکسر قضیه به خدمت به جامعه بشری وصل است). این در حالی است که دانشمندان دیگری در همین عرصه (MRI) هستند که کشفیات علمی آنها با اهمیت تر از کشفیات این دو نفر تلقی می شود. برای توضیح بیشتر متن زیر را مطالعه کنید:

A Nobel for MRI has been long anticipated but, because its development has involved many steps, deciding who to reward won't have been easy. "It's been a hot potato for the Novel prize commitee," suggests John Griffitho of St George's Hospital Medical School, London, who uses MRI to diagnose and study cancer - one of its most important clinical applications

In the end, the Nobel commitee seems to have awarded the prize specifically for the initial developments involving the use of graded magnetic fields. But experts say that this does not preclude recognition of other contributors to MRI in the future. "It leaves the way open," says Stephen Keevil, a magnetic resonance physisist at Guy's Hospital, London.

                                   منبع: nature, Vol.25, p.547, 9 October 2003

۲- در اینکه جایزه صلح نوبل بر اساسی معیارهای سیاسی هم (و نه فقط معیارهای سیاسی) اعطا می شود شکی نیست. البته بهتر بود جناب آقای خاتمی در کنار اسامی ای چون شارون و پرز، نام کسانی چون نلسون ماندلا، مادر ترزا، پاپ و بسیاری از برندگان دیگر را مد نظر قرار می دادند. علی ای حال به دلیل اینکه مبارزات خانم عبادی برای حقوق بشر در ایران یکی از دلایل اعطاء این جایزه بوده است، و تائید آن (و تبریک رسمی) به منزله تائید نقض حقوق بشر در ایران آن هم از سوی بالاترین مقام اجرائی کشور است، چنین تبریکی از سوی رئیس جمهور جنبه ای تمسخر آمیز داشت ولی راه نگفتن تبریک وعدم واکنش هم تخطئه جایزه صلح نوبل نبود.

نظرات 2 + ارسال نظر
ترنج چهارشنبه 23 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 07:50 ب.ظ http://toranj.blogsky.com/

بابا ژورنالیست!
حال میکنم با تحلیلات...

بهشت دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 10:13 ق.ظ http://nochagh.blogsky.com

به نظر من شیرین عبادی با برداشتن روسری پی این چیزا را به تن خودش مالیده که آدما یی مث خاتمی شرم شان خواهد آمد تبریک اش بگویند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد