آقای مشاور همه فن حریف!


اظهارات مشاور معاونت حقوقی وزارت پست و تلگراف و تلفن را در مورد عدم مضر بودن پارازیتها و نیز فیلترینگ سایتها و پیشبرد IT در اینجا بخوانید. بنده را می بخشید اگر در نقد این سخنان لحن تندی به کار می برم.

۱- آقای نادم ظاهراً تخصص حقوقی دارند و آنان که حقوق خوانده اند، معمولاً در اظهار نظرها بسیار احتیاط می کنند تا گزک دست کسی ندهند. ایشان اما مشخص نیست با کدام علم و دانش فراگیر و جهانشمول خود به طور قطع و یقین اعلام داشته اند که امواج پارازیتهای ماهواره ای برای سلامت انسان مضر نیست. دوستان عزیز بد نیست بدانند که اثرات مضر جسمی و روانی میدانهای الکترومغناطیسی شدید از اواخر دهه ۴۰ میلادی در کشورهای پیشرفته و به خصوص ایالات متحده محل تحقیقات بسیار وسیع و گران قیمت بوده و امری کاملاً اثبات شده است. لا اقل با حداکثر چشم پوشی، خطرناک بودن اینگونه امواج (به خصوص هنگامی که در سطوح پائین و با قدرت بالا پخش می شوند) محمل بحثهای بسیار پیچیده مبتنی بر تحقیقات وسیع نزد اهل فن است و تاکنون غلبه علمی با کسانی بوده است که معتقد به مضر بودن آن هستند. حال چگونه یک متخصص حقوق با قاطعیت اعلام می دارد که پارازیتهای تولید شده، آن هم در مناطق شهری و بدتر از آن از منابعی که نزدیک به توده های جمعیتی ساکن هستند هیچ زیانی ندارد، جای تعجب بسیار است. این آقا با کدامین جرأت علمی و بر مبنای کدام تحقیقات نظری و میدانی چنین حکمی را صادر می کند؟ الله اعلم ...

۲- حضرت نادم پا را از محدوده علوم پزشکی هم فراتر می گذارد و قصد اظهار نظر در فن آوری اطلاعات را هم دارند. باز هم محض اطلاع دوستان عزیز می گویم که بسط و گسترش IT موضوعی است فرا رشته ای و کارشناسان بسیاری از علوم اجتماعی (social sciences)، علوم سیاسی (politics)، علوم رایانه ای (computer science)، حقوق و اخلاق (ethics)، و البته اطلاع رسانی (informatics) و ارتباطات (communications) در آن دخیلند. بگذریم از روانشناسی، علوم تربیتی و و و که هر یک از دور دستی بر آتش IT دارند. از ایشان باید پرسید تا کنون کدامین کتاب و مقاله حقوقی و اخلاقی IT را خوانده اید که چنین با صلابت فیلتر کردن سایتها را و بد تر از آن مجوز دادن به سایتها برای فعالیت را امری قانونی و اخلاقی بداند؟ بر اساس کدامین قانون موضوع ایران یا بر اساس کدامین اصل قانون اساسی چنین امری پذیرفتنی است؟ به غیر از کره شمالی (که در آن مردم اساساً دسترسی به اینترنت ندارند) و چین (که فیلترینگ به شدت اعمال می شود) کدامین حکومت دیگر چنین بی پروا عمل می کند؟ حضرتعالی آیا می دانید در دنیا بحث بر سر این است که نرم افزار باید مجانی باشد و کسانی که نرم افزار می فروشند باید مورد مؤاخذه قرار گیرند؟ آیا اطلاع دارید که موضوع شکایت شرکتهای فیلمساز آمریکائی از چند hacker به دلیل قرار دادن کد رمز شکن اطلاعات DVDها در سایتشان که منجر به حکم دادگاه بدوی مبنی بر حذف کد مربوطه و حذف کلیه لینکها به سایتهای محتوی کد مربوطه شد منجر به یک جنجال حقوقی در سطح جهان گردید؟ آیا می دانید که این حکم طی بیش از سه سال در چندین دادگاه تجدید نظر، دادگاه عالی ایالتی و دیوان عالی ایالتی نقض و ابرام شد و اکنون کار به دیوان عالی ایالات متحده کشیده شده است؟ آیا می دانید چنین فیلترینگ ساده ای چه بحثهای حقوقی و اخلاقی ایجاد کرده است؟ و و و ...

امیدوارم (گرچه بعید می دانم) که ما آدمها در ایران یک روز به این شعور برسیم که بدون مطالعه و بدون ارائه دلایل و پشتوانه علمی اظهار نظر و تصمیم گیری نکنیم.


و اما یک خبر جالب که به موضوع بالا هم بی ربط نیست:

دولت هند اعلام کرد: اینترنت برای همه

دولت هند اعلام کرده است که مبلغی بیش از دومیلیارد و پانصد میلیون دلار را برای گسترش دسترسی به اینترنت در میان مردم این کشور هزینه خواهد کرد.

هند همچنین اعلام کرد که در صدد ساختن یک رایانه ارزان قیمت است که فرمان های شفاهی را به هر زبانی که گفته شود، اجرا خواهد کرد.

راجیوا راتنا شاه، وزیر مشاور در سیاست های صنعتی، گفت که این دستگاه شبیه رایانه های دستی ساده و ارزان (Simputer) است که دو سال پیش توسط مهندسان هندی ساخته شد.

این رایانه های دستی دارای قابلیت هایی مانند ارسال و دریافت نامه الکترونیکی (ایمیل) و فن آوری تبدیل متن به صدا هستند.

آقای رانتا شاه افزود که یادگیری استفاده از این رایانه ها نباید مانعی برای به کارگیری آنها باشد و مساله مهم این است که فن آوری نوین نباید موجب ایجاد شکاف اجتماعی عمیقتر شود.

در یک پروژه آزمایشی کارکنان شرکت پست در هند از رایانه های دستی برای پیاده سازی و تحویل نامه های الکترونیکی به ساکنان روستاها استفاده کرده اند. روستائیان با استفاده از همین روش می توانند به نامه های الکترونیکی پاسخ دهند.

                                                                  منبع: بی بی سی فارسی
 
نظرات 4 + ارسال نظر
روبی پیره سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 01:10 ب.ظ http://roobipire.blogspot.com


اوون تو اداره ما به بهانه paperless و IT نمیدونی چه بخور بخوری راه انداختن

پول را عشق است، آی تی و این حرفها زخارف دنیا و بی ارزشند ببم جان!!!

منصور سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 06:57 ب.ظ http://toranj.blogsky.com/

عقیم میشه آدم ! راسته؟!!!

ترنج جان، این کم کمشه، یه بلاهائی سر آدم میاد که میگه کاشکی عقیم زاده شده بودم!!!

منصور پنج‌شنبه 15 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 09:51 ق.ظ http://toranj.blogsky.com/

پیدات نیست! سر به ما نمی زنی...نظر نمیدی!
چرا؟
تازه...یه چیز دیگه...
چرا موقعی که داشتی میرفتی انگلیس با من خداحافظی نکردی؟!!!!ها؟!!!!

سر زدم، نظر گذاشتم، دلیل خداحافظی نکردن را هم گفتم!

بارانه جمعه 16 آبان‌ماه سال 1382 ساعت 08:17 ب.ظ http://maaan.blogspot.com

هیچ جای تعجب نداره ... شما اینجا نیستین و از وضعیت اینجا خبر ندارین ...
چرا فکر می کنین اظهار نظرش غیر مسئولانه است چون به رشته تحصیلیش ربط نداره ؟
می دونین اینجا الان همه ی مسئولان رده بالا و رده وسط و رده پایین و مدیرها و معاون ها و مشاورها ، هر کدوم هفت هشت ده تا فوق دکترا دارن ... در زمینه های مختلف ... هر وقت هم لازم بشه یکیش رو رو می کنن ... باور کنین ... وگرنه کدوم آدم عاقلی ممکنه اینجوری در مورد مسائل تخصصی نظر غیر تخصصی بده ؟

در اینکه برخی مسؤولین محترم ما همه فن حریفند شکی نیست. اشتباه از بنده بوده است و همین جا از همه دوستان معذرت می خواهم! اصلاً چه معنی دارد آدم برای اظهار نظر مطالعه و فکر کند؟!!! مگر مملکتداری تخصص هم می خواهد؟!!! ‌آی تی هم مثل آن ای تی فضائی از محصولات استکبار جهانی است که دست آن اینبار از آستین اینترنت بیرون آمده و ...! همه با هم: مرگ بر آمریکا، مرگ بر آی تی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد