ماجراهای تور کیش و باقی قضایا ...


۱- تور کیش

جای شما خالی دو هفته پیش رفتیم کیش با تور تکتازان کیش. این اطلاعات را از طریق رفقای مربوط بدست آوردم: سه آژانس مسافرتی که نام آنها را نمی برم مبلغی حول و حوش یک میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند تا تورهای کیش را در انحصار بگیرند. نحوه عمل اینطور است که دوستان بیشتر پروازهای کیش ایر به مقصد کیش را با بخشی از این مبلغ چارتر می کنند. هتل معروف شایان را هم با بخش دیگری رزرو می نمایند. به این ترتیب با قیمتهای نازل تور برقرار می کنند (با ضرر) و تورهای دیگر که چنین مبلغ کلانی را ندارند لاجرم از گردونه رقابت حذف می شوند. و لذا بعد از حذف رقبا، دوستان می توانند به هر قیمتی که برایشان صرف داشته باشد تور برقرار کنند. این از اطلاعات پشت پرده.
واما ماجراهای ما در کیش. همینقدر بگویم که از هرچه تور است متنفر شدم. مردم بی فرهنگند. نوار می گذارند در مینی بوس که خوش باشند، با صدای بلند که آدم کر می شود. وقتی اعتراض می کنی که بابا بچه کوچک مریض است و در عذاب با کمال پر روئی می گویند خوب ما که نباید به پای شما بسوزیم، محترمانه یعنی اگر ناراحتید بفرمایید پائین...
اهالی کیش می گفتند سابقه نداشته سه روز متوالی در کیش باران ببارد. خوب این هم از شانس ما که تا پا به جزیره آفتاب گذاشتیم باران گرفت و تا پایمان را بیرون گذاشتیم باران قطع شد!!!

۲- سرمایه گذاری در کیش آن هم از نوع خارجی؟

یک ایرانی که صاحب نیمی از یکی از جزایر قناری است و هتلهای زنجیره ای معروفی در اسپانیا دارد به اسم آقای ثابت حدودا یکصد میلیون دلار در کیش سرمایه گذاری کرده است. آن هم فقط در بخش گردشگری. هتل داریوش، پارک دلفینها و مقدار معتنابهی زمین که طرحهایی برای آنها دارد. از این جالبتر یک شرکت آلمانی است که حدودا یک ششم کیش را خریده و ساخت هتل عظیمی به شکل گل لاله را در دست اجرا دارد. کل سرمایه گذاری طرحهای این شرکت مبلغی بالغ بر دومیلیارد دلار می شود. من نمی فهمم اینها به چه اعتباری چنین هزینه کلانی را در کیش می کنند؟!!!

۳- ملکی ایرلاین مخففش مال!!!

پروار رفت کیش ایر نیم ساعت تاخیر دارد. صندلیها تنگ است (مثل مینی بوسهای فیات). پذیرائی افتضاح. فقط سه نفر مهماندار برای حدود ۱۵۰ نفر که یک نفرشان فقط به بخش فرست کلاس (با ۱۲ صندلی) سرویس می دهد. بچه بی قرار شده. صد رحمت به ایران ایر که لااقل یک اسباب بازی دوریالی دست بچه می دهند. به مهماندار می گویم بچه تشنه است لطفا یک لیوان آب بدهید. نیم ساعت بعد با یک لیوان آب پیداش میشه. همکارش به ما تذکر می دهد نگذ اریم بچه مان دکمه فراخوانی مهماندار را بزند. کاری که حتی رضازاده هم در نه ماهگی نمی توانست بکند چه رسد به دختر کوچولوی بنده!!!
در برگشت اوضاع خیلی باحال می شود. روی بلیط نوشته پرواز ساعت ۱۴:۳۰، اطلاعات فرودگاه می گوید طبق برنامه ساعت پرواز ۱۶ است (اگر گفتید چرا این اتفاق افتاده؟) هواپیما ساعت ۱۷:۱۵ پر از مسافر می شود ولی ساعت ۱۸ پرواز می کند. ملت که از ساعت ۱۲:۳۰ در فرودگاه علاف بوده اند شروع به اعتراض می کنند. ریتمیک کف می زنند و زبان بریده بنده هم به راه می افتد که کاپیتان باید برقصه!!! خلاصه صد رحمت به ملکی ایرلاینز مخففش میشه مال!!!

۴- زلزله نه ریشتری، من و منصور

منصور ذیل نظرات مطلب قبلی چیزهائی در مورد زلزله نوشته که به شرافت علمی من برخورد و باید دوئل علمی کنیم. حاج منصور عزیز، ریشتر واحد اندازه گیری شدت زلزله یا به قول فرنگیها earthquake intensity است. زمینلرزه ۹ ریشتری هم امکانپذیر است، اساسا در تعریف واحد شدت زلزله سقف اندازه گیری وجود ندارد (در تئوری). گرچه در عمل تاکنون گسلی یافت نشده که قادر به ایجاد زمینلرزه های با شدت بالای ۱۰ ریشتر باشد. این حرفها را از خودم نمی زنم. می توانید به سایت موسسه ملی زمین شناسی ایالات متحده (که معتبرترین موسسه زلزله شناسی دنیاست) مراجعه نمائید: www.usgs.gov

۵- باقی بقایتان

بعدالتحریر: البته منصور از بنده خیلی باسوادتر است در زمینه زلزله و بنابراین بنده در این دوئل نابود خواهم شد، ولی حکما گویند با بزرگان هماوردی کن تا از تو نام به بزرگی برند...