یک خبر بد برای علاقه مندان بازیهای رایانه ای


سیستمهای محافظت از نسخه برداری CDها، DVDها، برنامه ها و بازیهای رایانه ای خود را مجهز به روشهای hacking می کنند. تاکنون در این مبارزه hackerها برنده بودند اما اوضاع درحال تغییر است. یکی از دلایل برنده شدن آنها این است که معمولاً رویه های حفاظتی در لحظه آخر به محصول اضافه می شده اند، لذا عبور از آنان نسبتاً آسان بود. لیکن این مسأله دیگر ادامه نخواهد یافت. طراحان بازیها اکنون مشغول پنهان کردن روالهای ضد نسخه برداری در اعماق کد بازی هستند. برای شکستن اینگونه موانع، hackerها باید برنامه را تکه تکه کنند و از آنجا که این روالها از روشهای بسیار هوشمندی برای تخریب نسخه غیر مجاز استفاده می کنند، آنان دیگر نمی دانند دنبال چه چیزی بگردند. اخیراً یکی از بازیهای رایانه ای اجازه می دهد که کاربران نسخه کپی شده را برای مدتی استفاده کنند و پس از مدتی که کاربر به بازی وابسته شد، اجرای آن دچار اشکال و وقفه می شود. تولید کننده این بازی دریافت که میزان فروش آن پس از مدتی بالا رفته است درست به این دلیل که کاربران گرفتار اشکالات نسخه غیر مجاز شده و لذا به خرید نسخه اصلی روی آورده اند.
یک چالش همیشگی پیش روی این صنعت این بوده که آیا شرکتها باید به این واقعیت که بازیها، فیلمها و برنامه ها لا جرم کپی می شوند گردن نهند یا اینکه نسخه برداری غیر مجاز باید به طریقی متوقف شود؟ البته اگر کسی بتواند نرم افزار محافظ را بشکند، تعداد زیادی می توانند نسخه برداری را ادامه دهند اما با قراردادن حفاظت در اعماق محصول، شکستن آن مدت زمان مدیدی وقت می برد. تا آن زمان سیستمهای عامل جدید به بازار آمده اند، و کنسولهای بازی جایگزین شده اند لذا نرم افزار بازی و برنامه های حفاظتی باید از نو نوشته شوند. این امر باعث میشود که حتی در صورت شکست سدهای حفاظتی، نسخه های غیر مجاز عملاً بدون مصرف باشند.

            برگردان از: New Scientist, Vol.180, No.2416, 11 October 2003, p.3

ضمناً دوستانی که برای مطلب ۲۰ مهرماه نظر گذاشته اند می توانند پاسخها را در محل نظرات آن یادداشت بخوانند.